Siirry pääsisältöön

Lapsuus ilman rajoja - pohdintaa LIV:n dokumentista

Tänään LIV:llä esitettiin brittidokumentti "Lapsuus ilman rajoja". Ennakkoasenteestani huolimatta olin monessa kohtaa samaa mieltä dokumentissa haastateltujen perheiden kanssa. Toki myös eri mieltä, tai vähintäänkin pohtivaisella kannalla joissain asioissa.

Dokumentissa haastateltiin perheitä, joissa lapsilla "ei ollut sääntöjä". Toki tämäkin riippuu määritelmästä, toisessa perheessä kuitenkin pidettiin kiinni ruoka- ja nukkuma-ajoista, jotka omissa laskuissani ovat myös sääntöjä. Toisessa, seitsenlapsisessa perheessä taas lapset saivat mennä, syödä ja nukkua silloin, kun heistä siltä tuntui. Yhteistä perheille oli lähinnä se, että he eivät laittaneet lapsiaan kouluun. Dokumentin nimi olisi osuvammin "Lapsuus ilman koulua". Hieman hämmensi myös se, että Britanniassa kukaan ei valvo opetussuunnitelman noudattamista eikä sitä edes TARVITSE kotikoulussa noudattaa. Dokumentin mukaan riittää, että vanhemmat antavat tarvittavat taidot ja tiedot. Tästä toki aiheutuu kyllä heti ajatus siitä, miten eri arvoisessa asemissa kotikoulutetut lapset Britanniassa ovatkaan; on täysin vanhemmasta kiinni, mitä taitoja opitaan. Yhdessä dokumentin perheistä 13 -vuotias lapsi ei mm. osannut lukea tai kirjoittaa kunnolla ja äiti kertoi, miten he keskittyvät lapsen itsetunnon parantamiseen ja siksi tekevät vain asioita, kuten rumpujen soitto, joissa lapsi on jo taitava ja josta hän pitää. Vaikka lapsen mielenkiinnon lähteistä on hyvä lähteä, on aika hurjaa, että lapsi menettää mahdollisuuden oppia monia taitoja vain, koska sillä hetkellä se ei kiinnnosta. Lapsella ei ole kykyä nähdä jonkin saavuttamattoman taidon funktiota etukäteen, joten siksi näissä ei niin kivoissakin jutuissa olisi hyvä saada tukea, ei riman ali päästämistä. Toisessakin perheessä yhtenä perusteena oli kotikoululle se, että tarvitse tehdä mitään, mistä ei pidä. Entäpä, jos taidon saavutettua hän alkaisikin pitää siitä, mitä tuolla taidolla voi tehdä? Olen nähnyt monta kertaa, miten lapsi innostuu vaikka kirjan lukemisesta, kun vain alkaa lukea ja tutustuu erilaisiin kirjoihin löytäen sen oman juttunsa. Joskus on siis pidemmän päälle hyvä, että lasta, jolla ei vielä voi olla näköalaa elämään, työnnetään kohti uusia taitoja vähän patistaenkin.

Kuva liittyy harvinaisen vähän tekstiin, sillä vanha koira ei sääntöjä kaipaa. Me lähinnä sopeudumme sen tapoihin: ruokapöytä siivotaan, ettei ryöstely houkuta, ovet takalukkoon, ettei mummo avaa ovea ja lähde etsimään minua yksi  ollessaan jne.


Sinänsä siinä varsinaisessa "säännöttömyydessä" ei mitään radikaalia ollutkaan. Ajatus, että lapsi saa kokeilla ja epäonnistua ja oppia sitä kautta, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, ei ole itsellenikään vieras. En tiedä, onko perinteinen brittikasvatus tässä tiukempaa ja perustelemattomia sääntöjä löytyy enemmän kuin Suomessa. Kuitenkin itsekin koetan välttää turhia sääntöjä ja nekin säännöt, joita on, ovat perusteltuja. Kiveä ei saa heittää ikkunaan, sillä ikkuna särkyy ja sen vaihtaminen teettää työtä. Meillä syödään ruokapöydässä, koska haluan sohvan pysyvän siistinä ja välttyä siivoamiselta. Kun kiellän kävelemästä rappusilta kengillä sisään, en huuda pää punaisena "Ota heti kengät pois, ei kengillä sisään!", vaan perustelen asian heti lialla ja siivoamisesta aiheutuvalla vaivalla. Meillähän saa siis mm. hyppiä sohvalla ja tyhjällä ruokapöydälläkin saa puhtailla sisävaatteilla istua, koska en näe niistä mitään haittaa kenellekään. Ainut näissä on riski satuttaa itsensä, mutta niin. Siinä oppii. Sattunut onkin, en sitä kiellä, etenkin meidän vanhempien sängyllä pomppiessa veljen kanssa, mutta samalla on opittu motorisia taitoja, toisen kanssa fyysisen voiman käyttöä ja varomaan itsensä tai toisen vahingoittamista. Ei sillä, ettei tekisi joskus mieli kieltää. Kyllä tekee. Sitten puren kieltä ja mietin hetken, että kannattaako. Harvemmin kannattaa. Vain korkealle kivelle kiipeämällä voi oppia varomaan tippumista sieltä. Samalla uskon, että jännityksen kokeminen ja riskin ottamisen tunne on tärkeää lapselle; silloin ei tarvitse puskea aikuisen sääntöjä vastaan niin lujaa. Joskus kyllä nynny-äiti saa vallan ja saatan sanoa "en kiellä teitä hyppimistä sillä kivellä, mutta varoitan, että sattuu aika paljon jos siihen väliin tippuu". Aivan kuin lapset eivät itse tätä hoksaisi.

Tämä kieltäminen on muutenkin jännä juttu; huomaan kieltäväni enemmän turhia asioita, kun olen stressaantunut valmiiksi. Tällä ehkä koetan suojella lähinnä itseäni siltä, että joku kohta satuttaa itsensä ja äitiähän silloin tarvitaan...

Itse en yhden dokumentin perheen tavoin ikinä tule uskomaan  tuohon vapaaseen jääkaapilla ramppaamiseen ja siihen, että pienet lapset osaavat itse säädellä itselleen sopivan ruuan. Lapsi ei vielä pienenä ole tarpeeksi tietoinen ruokien ravintoarvoista tai terveellisyydestä, joten hänellä ei ole edes eväitä tehdä hyviä valintoja. Käden suuntaa jääkaapilla ohjaa sen sijaan mielihalu, jota pienellä ei ole edes kykyä vielä säädellä. Ei seitsenvuotiaskaan valitse omenaa jäätelön sijaan  (ellei satu pitämään omenasta enemmän), vaikka hänelle olisi kerrottu terveellisempi vaihtoehto. Vanhemman on tärkeä opettaa tällaista itsesäätelyä lapselle; kun herkkuja pyydetään herkkujen perään lapsen ollessa kykenemätön vastustamaan houkutusta, on vanhemman tehtävä antaa tilalle jotain terveellisempää. Lapsen kasvaessa hänen itsesäätelykykynsäkin kehittyy itsenäisemmäksi, mutta pienenä hän tarvitsee vanhemman tukea.

Samoin ajattelen myös nukkumaanmenoajasta, vaikka toki unentarve on sitten taas yksilöllinen. Vanhemman on kuitenkin tärkeä tukea lapsen vuorokausirytmiä, jolloin untakin tulee tarpeeksi. Itse tulisi lisäksi aivan hulluksi, jos yhdentoista aikaa illalla meillä kolme lasta keikkuisi hereillä ja oma ilta-aika jäisi pois. Meillä mennäänkin nukkumaan kahdeksan- puoli yhdeksän aikaan, ja ilta on ihanaa rauhoittumisaikaa meille vanhemmillekin (ja lapset nukahtavat aina kymmenessä minuutissa, turhaan ei virkeitä lapsia tokikaan makuuteta. Jos uni ei tosiaan tule, saa tulla äitin kainaloon sohvalle, haukata jotain ja koettaa sitten uudelleen. Ja tätä tapahtuu harvoin!). Oman huoneensa sisällä lapset saavat päättää nukkumapaikkansa; nytkin esikoinen nukkuu lattialla. Ainut, miksi rajaan välillä sitä, on se, että en jaksa aamuisin siivota petiä pois. Poika päätti itse siivota, joten enää minulla ei ole syytä lattialla nukkumista kieltää.

Nukkua voi vaikka lattialla, kuten esikoinen yleensä tekee. Tämä neiti tosin siirtyi sitten rattaisiin...

Kaikenkaikkiaan dokumentti oli vähän pliisu. Olisi vielä paljon asioita, joita haluaisin tämän pohjalta kuitenkin pohtia, mutta ylipitkä postausjaarittelua tuskin kukaan jaksaa lukea. Kiitos, jos joku jaksoi tämänkin verran 😂.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TOP3 Virpomisvitsan koristeet pääsiäisenä 2018

Joka vuosi ajattelen, että tämä vuonna tehdään vitsat ajoissa. Joka vuosi ne tehdään hiki hatussa illalla ennen virpomisaamua. Ja perinteistähän ei luovuta, joten tänään paperisilppu lentää ja EriKeeperiä löytyy jännittävistä paikoista meidän keittiössä (koska askarrellaan tässä perhekokoon suhteutettuna pienehkössä keittiössä). Höyhenet laitoin boikottiin eettisistä syistä, koska se valinta on helppo tehdä. Höyhenet on helppo jättää pois, eivätkä valmiit vitsat itke niiden perään. Sitä paitsi olen aina inhonnut niiden kiinnittämistä! Rautalankaa on lasten kanssa hankala kieputtaa, käytännössä sen teen aina minä, ja teipillä kiinnitetyt löytyvät virpomisreitiltä oksien jääden täyteen läpinäkyvää teippiä. Tänä vuonna meillä TOP 3 koristeeksi vitsoihin päätyivät: 1. Taitellut haitaramadot, tai ajankohtaisemmin karvamadot: Haitarimato tehdään liimaamalla kaksi paperisuikaletta L-kirjaimen muotoon ja sitten taittelemalla vuorotellen suikale toisen päälle. Loppuun taas tilkka li

Rusetti-piñata ja helppo rusetinsolmimisohje

Ystäväni lapsella on tyttären 5-v synttäriteemana hauskasti rusetti. Tein sankarille lahjaksi paperimassasta piñatan, jonka hajoittamisesta omat lapset ovat koko tekoprosessin ajan haaveilleet. "Äiti, saanko lyödä ton mäsäksi?" on ollut usein kysytty kysymys viikon ajan, kun tämä on eri vaiheissaan ja työvälineineen "koristanut" meidän keittiönpöytä.  Aiemmin olen tehnyt jo jutun  omien lasten lohikäärme- ja autopiñatoista . Näitä on hauska tehdä! Piñata on koristeltu ruseteilla ja kultahileellä. Sisällöksi valitsin tällä kertaa kettukarkit ja pienet vaahtokarkit. Jätin ne pusseihinsa, mutta tein pusseihin pienet raot, jotta ilma pääsee ulos ja näin sain karkkipussit pienemmästä raosta mahtumaan piñatan sisään. Tästä piñatan teko alkaa: Erikeeperiä sekoitettuna lämpimään veteen, johon kastetaan sanomalehden suikaleet. Tämän jälkeen ne liimaillaan puhalletun ilmapallon päälle. Pallo kannattaa laittaa esim. rasian päälle, jottei se liimaudu pöytään. Tein ka

Sormiruokailijan äidinmaitoiset omenapiirakat

Tätä reseptiä varten tein pari epäonnistunuttakin kokeilua, jotka nekin kyllä upposivat meidän hyvin syövän pikkuneidin suihin hyvällä ruokahalulla. En ollut kuitenkaan itse tyytyväinen koostumukseen, mutta tämä kehittely tuntui nyt tuottavan tulosta. Varmasti olisin löytänyt ihan hyvän reseptin netin syövereistäkin, sillä tuskin olen ihan ainoa sormiruokakokkailija, mutta oikeasti minulle on helpompi nopeasti ruuan tekemisen ohessa testata äkkiseltään omaa päähänpistoani, kuin paneutua tutkimaan nettiä. Vähän oudoltahan tämä näin kirjoitettuna näyttää, mutta näin se vain on 😁. Muffinsseista tuli ihanan kuohkeita ja aidon muffinssin oloisia 😍. Ohje on tietysti sokeriton ja tehty mihinkäs muuhun, kuin omaan äidinmaitooni, jota pakastimesta kovaa vauhtia koetan hyötykäyttää. Omenamuffinssit äidinmaitoon  (n. 4 kpl) Puolikas banaani 1 kananmuna 3 rkl vehnäjauhoja 3 rkl vauvan hienoa kaurapuurojauhetta 1/4 tl eli ihan pieni ripaus leivinjauhetta 3 rkl äidinmaitoa 1 rkl ö